Alt som glitrer er ikke gull, og alt som ligger rundt omkring er ikke rot!

Jeg tenkte bare å dele en tanke jeg har om rot og det å rydde. For det første, slik jeg ser det, så er ikke alt som ligger på gulvet rot. Ting som åpenbart ikke skal være der, er rot, slikt som klær, mat, oppvask, aviser, bøker og slike ting. Men leker ser jeg ikke på som rot. Ikke det at jeg aldri rydder opp leker, men leker plager meg ikke nevneverdig. Leker er tross alt i bruk, eller var akkurat i bruk og kommer snart til å blir brukt igjen. Hvis leker alltid skal stå på sin faste plass hele tiden fungerer den jo ikke som leke. Altså, jeg oppfordrer barna til å rydde opp etter seg når de er ferdig med å leke. Men dette skjer jo ikke hver gang. Noen ganger er de blitt distrahert og begynte med en ny lek, og etter en stund kommer de tilbake til det de lekte først. Hvis jeg måtte ha det ryddig hele tiden hadde jeg blitt helt gal! Det er heller ikke nødvendig for at jeg skal trives her og synes at det er hyggelig. En viss orden må det jo være, ett sted går grensen selv for meg. Men leker?! Litt må man tåle.

Dette er leker, ikke rot. Det er ikke rot før det har ligget der lenge nok.

Hvis jeg skal få besøk på kort varsel, begynner jeg ikke å pakke vekk togbanen til Eskil. jeg fyker rundt og samler tøy, samler oppvask, putter aviser som ligger på bordet, sjenken, benken oppi kurven hvor alt sånt skal, kaster all søppel jeg ser. Til slutt er det bare leker igjen, og det kan jeg forsvare at ligger rundt omkring, for det bor jo tross alt barn her. Og de er jo ikke i barnehage og leker der, de bruker hele huset her hele tiden. Og hvis du blir avbrutt i ryddingen, har du iallefall fått tatt det viktigste.

Dette er uten tvil rot.

Det er en kamp jeg ikke ser på som den mest nødvendige kampen å føre. Det å rydde bort det du driver med umiddelbart. Mange er nok uenig med meg. For hvis du lærer barna å rydde bort med en gang de er ferdige, blir det ikke så mye rot. Ja, det er riktig, men det fungerer ikke i praksis. Ikke her i allefall. Om jeg hele tiden skulle passet på at de la bort boka, plukket opp bamsene, la fargene i boksen, rydda opp legoen de har bygget…. Ja, da hadde jeg ikke fått gjort noe annet enn det.

En sko på fryseboksen er definitivt rot.

Jeg terper på andre ting, at de rydder bordet etter seg og sette tallerkenen i oppvaskmaskinen, at de vasker hendene når de har vært på do og alltid før de setter seg til bordet, at leksebøker og pennal puttes i sekken med en gang de er ferdige med leksene, at de pusser tennene før de drar til skolen, at de henger opp jakker og får på plass sko, luer og votter og hvis noe er vått, så MÅ det henger opp et sted for at det skal tørke til neste dag. Dette er kamper som jeg er nødt til å ta, dette er ting jeg må terpe på.

Her i huset er det ikke sånn at leker kun skal være på rommet. Det synes jeg er helt unaturlig. Lekene har faste steder de skal når de skal ryddes, som alt annet her i huset. Men det er helt greit at det synes at det bor mange barn her. Det syns jeg bare er koselig.

Man kan ikke forvente at barna skal være verdensmestere i ryddig eller å holde orden. Jeg er ikke det, men vi er underveis og bare vi er underveis er vi iallefall i riktig retning.

Ha en fin og avslappende dag!

Linda

3 Comments:

  1. Jeg prøver å begrense lekene til en etasje, for det meste i alle fall, men de sniker seg ned i stua av og til likevel og gjemmer seg både her og der. Rydding er uansett en uendelig kamp!

  2. Barn skal leke og det skal synes at det er barn i huset. I mormorhuset er det leker, når de små ikke er her, ligger de forvart der de skal, men ellers finner vi lego på do, bamser på kjøkkenet og tegnesaker under salongbordet. Det er ok, når de er her. Det ryddes med iver og glede (gøy å huske at dukken skal dit, toget skal dit og legoen i egen kasse) og det blir neste kappløp for å finne igjen alt.
    Barn skal veiledes og glede seg over at de lærer noe.
    Slik er det med den saken 🙂
    Ha en fin dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *