Hjemmelaget og sunn yoghurt/smoothie til barna

Barn elsker yoghurt, men det er jo så mye sukker i det! Så jeg tenkte å prøve å lage en sunn smoothie/yoghurt som kunne fungere som en del av en sunn frokost og som ikke gir stor blodsukkerstigning. Ja, altså at det skal være næringsrikt og inneholde lite sukker.

Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift på smoothie i boken «Frisk med lavkarbo»  av Dr.med. Sofie Hexeberg. Den inneholder yoghurt naturell (eller annet melkeprodukt uten tilsatt sukker), nøtter, bær, egg (rå) og cocosa.

Smaken kan være litt sær med en gang, men man kan tilsette sukrin.

For at det skulle falle i smak for barna, droppet jeg cocosa og nøtter.

I barnas næringsrike smoothie er det 2, 5 dl yoghurt naturell, 2 egg, 100-200 gram bær og sukrin. Puttes i blender.

Barna elsker det!

smoothie

Jeg serverer det i kopper med tykke sugerør. Til lille Mika, som er en liten sølekopp, har jeg det i tåteflaske. Normalt er jo hullet i tåtesmokken for lite til at det enkelt kan suges ut smoothie/yoghurt, så jeg har klippet et lite snitt på tuppen av smokken så åpningen blir littegranne større, og da kan han få det i seg uten søl.

Ny favoritt her i huset!

Linda

 

2 Comments:

  1. Så godt!! Hvor mye sukrin har du oppi?

    • ca en spiseskje sånn omtrent. Den er ikke veldig søt, men smaker ekte bær. Kan ha hva slags bær, jordbær er søtest:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.