12 måter å finne glede i hverdagen på

Jeg vet hvordan det er. Av og til føler jeg meg begravd i rot, plikter, sure unger, sur mamma, oppgaver som ikke blir gjort. Noen ganger føles alt som et eneste stort kaos og jeg føler at jeg ikke strekker til i det hele tatt. Da er det vanskelig å finne glede i hverdagen, finne glede i familielivet.
Du har bare lyst til å pakke en bag å sette deg på første tog, bare for å få litt fri, slippe å se alt det kaotiske.

Bare rot? Føler du deg spist opp av hverdagens mas og kjas?

Bare rot? Føler du deg spist opp av hverdagens mas og kjas?

Men løsningen trenger ikke å være så langt unna som det kan virke som.
Her er 12 trinn som hjelper meg til å få hodet over vannet og klare å finne tilbake til denne gleden som av og til forsvinner ned i dypet.

1. Organisering: Ta en vurdering av organiseringen i ditt  hjem og din familie. Vet de forskjellige hva som er deres oppgave, hva som er reglene i familien? Hvis ikke bør dere skrive dette ned. Lage en liten plakat med familieregler som dere trenger å ha i deres hjem for å holde ro og orden. Det viktige er ikke at dette blir fulgt til punkt og prikke fra dag èn. Men at de som bor i huset vet at det er regler de må forholde seg til, og så må dere fokusere på disse litt etter behov. Og det er også veldig smart å utarbeide en konsekvens-plan for ha som skal skje når disse reglene ikke blir fulgt. F.eks. kan en regel være at barna skal gjøre lekser før de kan se tv eller spille pc-spill/iPad etc. Hvis barna bryter regelen og setter på tv før lekser er gjort, er en naturlig konsekvens at tv slås av og at barnet ikke får se på tv resten av den dagen.

Det er lurt å ha konsekvenser som man faktisk kan håndheve der og da, og ikke må vente flere dager med å håndheve. Som f.eks: Ja men da får du ikke godteri på lørdagen. Hvis regelbruddet skjer på en mandag, så er jeg jo ikke noen grunn til å følge flere regler siden konsekvensen allerede er gitt. Konsekvensen må stå litt i stil til regelbruddet. Og har man en konsekvens-plan så tar det av for frustrasjon for foreldrene, for da vet man hva man skal si og ikke bare finner opp noe som er vanskelig å følge opp.

2. Senk forventningene dine. Det kan hende du har en ekstra slitsom periode eller kanskje du bare har pms, eller bare lite energi en dag. Ikke la deg lure av dette til å tro at du er håpløs. Det er lov å ha en dag hvor du ikke er på topp. Du er ikke udugelig for det. Bare litt sliten. Ta det bare litt med ro de dagene du ikke er på topp og vær takknemlig de dagene du har mer energi.

3. Kvitte seg med ting: Har det hopet seg opp med for mye klær og for mye ting? Ta en runde i huset og kvitt deg med 100 ting. Bruk noen dager på det. Du vil føle deg lettere og gladere når du kvitter deg med ting som bare er i veien og som skaper unødig rot. Fretex eller andre bruktbutikker tar imot båre klær og møbler og andre småting.

4. Organisering 2: Har du nok knagger, bokser og hyller? Hvis du mangler ting som dette kan det lett bli rot. Ting kan salme seg i hauger og i kroker på gulvet. Ta en runde fra rom til rom og gjør en vurdering over hva du trenger der inne/eventuelt hva du kan fjærne. Vil en liten hylle eller et par kangger til gjøre at det vil fungere bedre i det aktuelle rommet? Ofte er det slike små ting som skal til for å gjøre et rom mer funksjonelt, og det koster som regel ikke mye penger eller tar lang tid å fikse.

5. Fiks ting: Har du uferdige prosjekter som tærer på deg? Legg en plan for å få det ferdig, så slipper du å bli minnet på det hele tiden. Kanskje er du ikke engang klar over at et uferdig prosjekt er det som sliter på deg? Få ting ut av verden, hodet og frigjør sinnet til viktigere ting.

6. Fokus: Ha fokus på det som er mer koselig. Se barna istedenfor å se alt som ikke fungerer. Kanskje dere trenger litt mer kosetid. Gå på kafe og spis litt kake, eller gå en tur i skogen og la hus være hus akkurat da. Ta deg tid til å le og smile.

7. Rutiner: Lag deg noen rutiner for dagen. Ofte gir disse rutinene seg selv, man må jo stå opp, spise, dra på jobb/eventuelt være hjemme hvis du ikke jobber, lag middag og så er det kveld. Men kanskje hadde det gjort susen å legge inn en liten post der du gjør noe hyggelig og ikke bare ting som er plikter? Noe du synes er morsomt eller koselig? Kryssord, yatzy, stupe kråke?

8.  Ekteskap: Ikke noe suger så mye energi ut av deg som å ikke være på godfot med kjæresten din. Få skikk på forholdet, ta dere tid til det som gjør at dere har det bra. Lytt til hverandre. Dette punktet kan bli til et langt innlegg alene, men hvis du kjenner at noe ikke fungerer i forholdet, så må dere gjøre noe med det, for det skjer ikke av seg selv. Og hvis du synes noe ikke fungere, så er det ikke sikkert at den andre merker det samme. Da må du si ifra.

9. Få litt barnefri. Spør besteforeldre om barna kan overnatte en helg eller be mannen din om å ta med barna ut noen timer så du kan få litt ro. Eller kanskje trenger du litt tid til å rydde det rommet som irriterer deg, eller eventuelt legge noen planer for bedre struktur i hjemmet.

10. Planlegg: Blir du sprø av og hver dag tenke ut hva dere skal ha til middag? Så planlegg for en uke av gangen, eller to. Det er så viktig å ta seg tid til å planlegge. Hvis man tar seg denne tiden så sparer man veldig mye tid og ikke minst frustrasjon.

Ha også en ukesplan over aktiviteter for alle familiemedlemmene og før også opp hvem som skal i bursdag osv. Hvem skal på tur og må ha med pølser til grilling? Hvem skal til tannlegen? Det finnes mange smarte apper også for dette, men de har du bare nytte av hvis du faktisk bruker mobilen din. De hjelper lite hvis den stadig er utladet (som min). Det kan  uansett være greit for alle at det finnes en oversikt man kan kikke på.
Man har jo sjelden tid til overs, så man finner kanskje ikke tid til å planlegge middager og andre ting. Men det bør prioriteres. Planlegg en tid der du planlegger middager og andre ting, for du sparer så mye tid på det!

11. Søvn. Sørg for å få deg nok søvn. Det er utrolig hva man kan klarer å takle hvis man bare får seg nok søvn. Det er virkelig verdt å trakte etter.

12. Album: Finn frem noen gamle album og se i dem. De gode minnene du har samlet på vil hjelpe deg til å se ting i et annet perspektiv. Visst er det mye slit med familielivet, men jammen er det mye kos også, er det ikke?

Husk de gode minene.

Husk de gode minene.

Finn glede i hvedagen: Se i gamle album bli påminnet om alle de gode stundene. Alt slitet er verdt det da, er det ikke?

Finn glede i hvedagen: Se i gamle album bli påminnet om alle de gode stundene. Alt slitet er verdt det da, er det ikke?

Joda, vi ER kjærester, se på oss da!

Joda, vi ER kjærester, se på oss da!

 

Kanskje noen av disse punktene kan være til nytte for deg, og kanskje du har noen tips å dele med meg og andre som leser? Legg gjerne igjen en kommentar:)

Følg Absolutt hjemme på facebook for flere innlegg om å glede seg over hverdagen, om familieliv, om morsrollen og andre ting.

Linda

 

 

2 Comments:

  1. Dette innlegget var kjempetrengt akkurat nå. Tusen takk♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.