Få med barna på husarbeidet!

Det er kjempeviktig å involvere barn i husarbeidet fordi :
1. Husarbeid er et familieanliggene.
2. De skal en dag være ektefeller og foreldre og da MÅ de vite hva det vil si å bidra.
3. Det utvikler karakter og selvfølelse å bidra og føle at de er til nytte.

Så derfor gir jeg ALDRI opp! Opp igjennom årene har jeg måttet være kreativ for å finne tilnærminger til å få dem til å forstå og for å motivere dem til å gjøre sin del. Pluss at det må jo gjøres. Det MÅ gjøres. Og jeg kan jo bare ikke gjøre alt. Det går jeg rett og slett ikke med på. Det bor 10 personer i dette huset, to foreldre og 8 barn, og det er helt uholdbart at EN persone (jeg) skal gjøre all jobben. I tillegge til å terpe på goder rutiner må det gjøres daglig husarbeid!

Det siste jeg har fikset nå er noe utrolig genialt og det er ingen grunn for noen til å klage og jeg skal ikke måtte behøve å til enhver tid si hva som skal gjøres, for det er nemlig veldig enkelt for dem selv å finne ut.

Jeg har laget en «Rullerende arbeidsplan».
Jeg har listet opp månedene i året bortover, og de ulike sonene (fellesarealene) nedover, og så har jeg fylt inn navnene til barna fra toppen og nedover og i neste kolonne har jeg begynt med barn nr 2 og sluttet med den som var på toppen i forrige kolonne, osv. På denne måten rullere det fra måned til måned hvem som har hvilken sone.
Det fine med dette er at da er det ingen som trenger å klage fordi de har fått tildelt den «værste» sonen (som oftest er badet oppe), for det går jo på rundgang for alle sammen.

En annen fin ting er at alle lærer seg hva som kreves og hva som skal til for å holde orden i de forskjellige sonene, og da kan man sette enda større pris på at noen gjør jobben.

Utover dette skal alle selvfølgelig holde orden i sine egne saker, skolebøker, sko, jakker, taekwondodrakter osv. Ingen skal måtte behøve å rydde etter andre, selv om man i noen tilfeller kanskje må gjøre det litt likevel.

Rullerende arbeidsplan. Før  rullerte det fra uke til uke hvem som hadde hvilke soner. Vi fant ut at da var det lettere så "snike" seg unna, og det går jo ikke. Når det er en måned rekker man å bli litt "expert" i sin sone:)

Rullerende arbeidsplan. Før rullerte det fra uke til uke hvem som hadde hvilke soner. Vi fant ut at da var det lettere så «snike» seg unna, og det går jo ikke. Når det er en måned rekker man å bli litt «expert» i sin sone:)

I hver sone henger en liten plan over oppgaver og når de skal gjøres, samt nødvendige instruksjoner og litt humor og oppmuntring.

For moroskyld har jeg skrevet noe på engelsk og spansk, sånn at de kan lære litt språk samtidig.

orden 1

orden2

orden5

rydde 6 rydde 7

rydde 8

Men vet dere hva? Dette funker ikke!
Eller jo da, det funker som bare det, men det går ikke av seg selv, jeg må fortsatt minne dem på det.

Men de er jammen flinke når de setter igang. De vet hvordan ting skal gjøres og det er så utrolig deilig!

Nå er det jo sånn at 16-åringen og 6-åringen har de samme oppgavene på tur. Men jeg forventer ikke samme resultat av alle. Dette er jo også en opplæring, så alle gjør bare sitt beste og så hjelper noen til der det trengs litt ekstra hjelp.
Hvis alle gjør alle disse tingene hver dag, så er det enkelt for meg å ta alt det andre.

Når det gjelder kjøkkenet, så er det sånn at jeg har alltid kjøkkenet, og den som har kjøkkenet er min medhjelper, for der blir det så mye jobb at der trengs det minst to personer.

I tillegg til de daglige husoppgavene, må de selvfølgelig rydde og støvsuge rommene sine også.

Det er beregnet at de bruker toppen 10 minutter daglig på husoppgavene. Det synes jeg burde være overkommelig. På fredager er det litt mer som regel, for da har de ikke lekser. Lørdager har jeg lagt opp til mest mulig fri. Og dersom de har vært flinke gjennom uken, så skal det se ganske så bra ut på lørdagen. Hvis ikke kan de ta seg en runde i sonen sin på lørdagen.

Søndag jobber vi ikke, for da er det hviledagen, men oppvaskmaskinen må naturligvis gå sin gang.

 

Barna her i huset får ikke noen spesiell belønning for å hjelpe til i huset. Man kan kanskje si at belønningen er et ryddig og rent hus og at dere fremtidige ektefelle vil være veldig fornøyd med alt de har lært 🙂

Synes dere dette var mye eller passe? Hvordan får dere barna til å hjelpe til?

Linda

Følg bloggen på facebook for flere rydde/organisering/rote-innlegg!

 

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0 0

2 Comments:

  1. Dette var lurt. Trur eg må prøve noko liknande på gjengen her i heimen. Fortsatt fin dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.