7 gode tips for å få i barna mer grønnsaker og frukt

Hvordan få i barna mer frukt og grønnsaker? Det er et spørsmål mange foreldre stiller seg, og det gjør jeg også. Jeg vil ikke kalle meg en expert på dette, men jeg kan i allefall dele noen idèr jeg har som jeg har prøvd og som vi gjør, om ikke alltid, så jevnlig.

1. Ha salatingredienser i forksjellige boller  (buffèt). Ofte så er det et barn som ikke vil ta salat fordi han eller hun ikke liker en eller annen grønnsak som er i salaten. Da kan man ha grønnsakene i ulike boller så kan de ta det de vil ha. Det spises mer grønnsaker på denne måten. Det er ikke alltid vi gjør det slik, men noen ganger. Jeg vil jo gjerne at de skal spise av en blandet salat, men jeg vil jo mest at de skal spise grønnsaker.

Er dette litt sært kanskje? Altså at man har det i ulike boller? Burde ikke barna lære seg å spise blandet salat?
Joa, det burde de jo. Hvis noen virkelig HATER en grønnsak er det vel bedre å ha denne ved siden av. Kanskje kan man blande noen grønnsaker, mens man har enkelte i egne boller hvis det er spesielle ting som noen virkelig absolutt IKKE liker. Jeg synes ikke det er så ille jeg.
Men, når det er sagt så vil jeg på det sterkeste anbefale å introdusere grønnsaker tidlig et et barns liv.
dsc_0118

2. Numrèr matbokser fra 1 til 3 og ha grønnskaker i nr. 1, frukt i nr 2 og brød/kjøtt i nr 3. Det kan barn synes er både spennende og morsomt. Man har kanskje ikke tid til dette hver dag, men kanskje av og til. Normalt har jeg noe frukt og/eller grønnsaker i matpakken til barna uten at det er nummerert, men det er aldri feil med litt variasjon og spenning. Det kan jo være en idè å nummerere dersom barnet synes frukt eller grønnsaker er kjedelig.

3. Forrett til middag. Server en enkelt «forrett» før hovedretten. Jeg serverte for litt siden Asparges på butterdeig som forrett. Barna var skeptiske, men alle syntes dette var kjempegodt. Denne enkle oppskriften fant jeg på veganmisjonen og bildet er også derfra.
Jeg finner også mange kjempegode ideer på pinterest. Der kan man bare søke på f.eks: grønnsaker, forrett, småretter, frukt etc. Jeg søker gjerne på engelsk for da får jeg opp så utrolig mange forslag. Pinterest er min venn!
Jeg har ikke tid til å lage forrett hver dag, men dette kan jeg gjøre når jeg har litt tid, eller jeg har planlagt godt nok( eller når Lilli har mat og helse i hjemmeskolen). En slik forrett blir en del av middagen, sånn at hvis vi har en forrett, har vi gjerne en litt mindre middagsporson. Butterdeig er jo ikke av det sunneste kanskje, men dette var bare et forslag, en ting vi har prøvd og fant ut at flere likte asparges. Det turte å smake på det, når det var laget på denne måten.

Asparges på butterdeig. Bilde er fra Veganmisjonen.com

Asparges på butterdeig. Bilde er fra Veganmisjonen.com

4. Server dessert bestående av frukt. F.eks. fruktsalat. Frukt/bærspyd med stviner på isen.

Nam!! Her gikk jeg kanskje litt besjerk med sjokoladesaus, men dette er populært og enkelt. Man rat det man har av frukt, skjærer opp, putter det på pinne, tar på litt stivner-på-isen-saus og har det i fryseren eller kjøleskapet litt.

Nam!! Her gikk jeg kanskje litt besjerk med sjokoladesaus, men dette er populært og enkelt. Man tar det man har av frukt, skjærer opp, putter det på pinne, tar på litt stivner-på-isen-saus og har det i fryseren eller kjøleskapet litt så sausen stivner. Man kan ha frukten kjølig mens man spiser middag og så ta på saus når man skal spise spydene. Man jo ikke ha på saus i det hele tatt heller altså, og spesielt ikke så mye som på dette bildet.

5. Pasta av linser og bønner. Har dere sett eller prøvd denne nye pastavarianten? Du får flere ulike varianter. De er laget av 100% røde linser, kikerter, brune bønner, eller grønne bønner. Disse får du kjøpt i helsekostforetninger.
Da vi prøvde disse, da jeg ikke til barna hva de hadde spist før etter at de hadde spist det. Jeg lagde burritos. Tacolefse med saus, ost og disse nye pastavariantene. Barna syntes maten var god, og jeg sa at de nettopp hadde spist grønne bønner.
14429230_10154357004950236_2027913345_n 14442812_10154357004845236_1555350506_n 14459740_10154357004935236_220382272_n

På bildet over er det pastaskruer laget av 100% grønne bønner. Denne og andre varianter finner du i Helsekostbutikkene.

14446387_10154357004920236_1528806591_o

La middagene bestå av mest grønnsaker ofte. Salat er ikke den eneste måten å spise grønnsaker på.

6. Ha grønnsaker og frukt delikat dandert og lett tilgjengelig i plyndringstimen. Alle er sultne når de kommer fra skolen. Med mindre dere har middag umiddelbart etter at barna har kommet hjem fra skolen, så ha et delikat dandert fruktfat, eller en skål med grønnsaker lett tilgjengelig mens dere venter på middag.
Du kan selvfølgelig skjære opp og nærmest servere, men det er ikke nødvendig. Man kan jo bare ha et innbydende fruktfat som står lette tilgjengelig. Det pynter opp fint også. Det er eldstejenta her i huset som er så flink til å dandere frukt 🙂
12645222_10153767063595236_1144920682999660576_n
7. Servèr smoothie til frokost hver dag, ta likegjerne litt chiax-frø oppi også 🙂 Eldstejenta her i huset, Silje på 17, lager masse smoothie nesten hver morgen. Da blir det et glass til oss andre også.

Hva er dine triks? Jeg tar veldig gjerne imot flere tips til å enkelt innlemme frukt og grønt i det daglige. Del gjerne med meg og resten av leserne mine!

Flere ideer ang. mat og barn, følg bloggen på Facebook! 

Linda

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Comments are closed.