Derfor er jeg den beste læreren for barna

Vi har nå hatt hjemmeskole en liten stund, i ca to måneder. Nå tenkte jeg å dele litt av mine erfaringer så langt.

  1. Det er veldig koselig å ta så mye mer del i barnas læring pluss at jeg har mye mer oversikt over hva de lærer og gjennomgår. Det er mye lettere for meg å vite hvordan de ligger an i alle fag og lettere å tilrettelegge læringen i forhold til hva de er gira på NÅ. Når vi kan ta ting når det først er gira på noe, så går det så mye fortere å lære det.
  2. Jeg har lært meg å legge spesielt merke til hva de spør meg om og hva de er opptatt av for så å bruke det som en veileder i læringen.
  3. Det går nesten ikke an å ikke lære noe. Vi hadde noen dager der vi ikke skulle lære noe. Dette gjorde jeg for å vise dem at det egentlig ikke går an å ikke lære noe, sånn at de skulle finne ut at man kan jo lære ting hele tiden. Vi klarte ikke å ikke lære noe. Da måtte vi ha sittet rett opp og ned og ikke gjort noen verdens ting. Og hvem gidder vel det?
  4. Det er veldig deilig å få sove så lenge mang trenger. Noen dager er 07 alt for tidlig å stå opp. Uthvilte barn lærer bedre. Noen trenger mer søvn, andre mindre.
  5. Barna elsker å være sammen med meg, og nettopp derfor er jeg den beste læreren deres. De vil være med meg på alt! Det er så mange muligheter gjennom hver eneste dag til å lære ting. De vil høre på meg, de vil lese med og for meg. Jeg vet hva som motiverer dem og hva som hemmer dem og hva de er redd for. Jeg har tid til å finne ut av ting sammen med dem, ting de lurer på der og da og vet jeg ikke svaret selv, så finner vi ut av det. Jeg har lært så mye selv!
  6. Vi har mange gode samtaler og barna har mer tid sammen.
  7. Jeg ser at det er mye læring i bare det å leke.
  8. Jeg har fått flere nye spennende bekjentskaper i Hjemmeundervisnings-miljøet og suger til meg nesten alt jeg kommer over av artikler og andres erfaringer. Det er veldig spennende. Jeg tar mye med en klype salt samtidig som jeg gjør mine egne erfaringer.
Her er litt av skolehyllene våre. På toppen er noe hobbyting, så er det naturfaghylla, og så er det hylle med leksikon og andre interessante bøker og en kurv med biblioteksbøker. Rett under der er prosjekthylla. Der ligger prosjekter som barna holder på med.

Her er litt av skolehyllene våre. På toppen er noe hobbyting, så er det naturfaghylla, og så er det hylle med leksikon og andre interessante bøker og en kurv med biblioteksbøker. Rett under der er prosjekthylla. Der ligger prosjekter som barna holder på med.

Hvis jeg ble bedt om å lese en bok som jeg syntes var kjempekjedelig, for så å holde foredrag om den og ha en mening om den, hadde jeg nok slitt med oppgaven og følt at det var bortkastet dyrebar tid for meg. Men, hvis jeg skulle ha studert interiør og stilhistorie hadde jeg nok knapt klart å stoppe, fordi jeg elsker det så veldig. Jeg hadde ikke klart å begrense innholdet i foredraget og jeg hadde hatt lidenskapelige meninger om de forskjellige stilepokene. Litt som dette føler jeg det er i skolen noen ganger. Ikke alltid altså, men noen ganger. Barn blir prakket på de samme leksene enda de ikke har de samme interessene eller er på samme sted på kurven. Jeg har erfart hva som skjer når man tvinger på bøker og skjemaer for at et barn skal lese (fortere og fortere). Det funker sikkert for noen, men ikke for alle. Jeg har også sett hva som skjer når man som voksen slutter å pushe på barnet og heller trekker seg unna. DA kommer leselysten!
Jeg synes det er for mye fokus på lesehastighet. Jeg synes det burde være mye mer fokus på leseglede. Jeg har sett at hvis et barn er interessert i et tema, så kan det lese og lese og lese og lese, selv om barnet ikke er den kjappeste leseren.

Som en i hu-miljøet sa: Barn leser fordi det er verdt tiden deres.

Så langt er jeg veldig fornøyd med valget om hjemmeundervisning. Det er koselig og effektivt.

Jeg hadde ikke trodd det var sååå lett og fort gjort å gå gjennom et kapittel i Gaia (samfunnsfag/naturfag). På en snau time er vi gjennom et kapittel. Da har vi lest teksten, bildetekstene, snakket om alt vi lurte på, gått igjennom spørsmålene og sammendraget. Videre i uken fordyper vi oss litt, som å se snutter på nrkskole.no som er en flott ressurs som jeg ikke skjønner at jeg ikke visste om før. Det burde alle foreldre bli informert om. Der kan du finne snutter om emnene i kompetansemålene oppdelt i kapitler, og klassetrinn. Supert suplement til skolebøkene. De hjemme her som ikke har hu bruker de sidene også nå. Veldig kjekt til repetisjon før en prøve f.eks. Kanskje får man noe forklart som man ikke helt hadde skjønt.
Vi fordyper oss også ved å lage plansjer. Disse skal vi laminere og henge opp og så kan resten av familien ta del i kunnskapen også.
Vi drar også på ekskursjoner. I joggeløypa her i den lokale skogen vår, er det faktisk et kulturminne som er 3000 år gammelt. Fra bronsealderen. Det er et gravsted faktisk. Der står det en tavle som forteller litt om det. Da Lilli og jeg var der her om dagen, regnet det veldig. Vi hadde med oss tegnesaker for å tegne det, men det gikk ikke i regnværet så vi tok bare bilde og får tegne hjemme.
Det er så masse bare her i område vi bor som vi bruker i undervisningen.

Vel, nå blir det for litt mye her, så jeg kan heller skrive litt mer en annen gang. Nå er det snart dags for å starte på dagens hjemmeskole:)

4 Comments:

  1. All heder til deg! Dette er spennende lesing for flere enn meg vil jeg tro? Og særlig aktuelt for de i «småskolen» tenker jeg?

    • Linda C. Hagen

      Takk! Dette er veldig spennende. Er nok aktuelt for hvem som helst i hvilket som helst trinn som vil ha hu, tror jeg 🙂

  2. Hei Kjekt og lese en ting jeg tenkte jeg hadde hatt problemer med å undervise i er nynorsk, kan du det skikkelig? Eller kanskje de ikke har så mye nynorsk lengre ?

    • Linda C. Hagen

      De går i 4 og 5. og det er ikke så mye nynorsk enda. Jeg kan det ganske greit og så finnes det bøker 🙂

Comments are closed