Ferie. Bil. Verksted. Skansen.

Jeg har hørt at det går an å reise på ferie uten bilproblemer. Har hørt om det.
Vi har ikke så mange slike erfaringer, men derimot noen erfaringer med ferie OG bilproblemer. Som denne ferien.

Vi skulle til Stockholm, og han som skulle fikse bilen vår, fikk den ikke klar i tide. Snill som han er, tilbød han oss å låne hans egen bil, noe vi gjorde.

Omtrent akkurat i det vi ankom dit vi skulle, skjedde det noe. For å korte ned på historien, så ble bilen hentet av en redningsbil på tirsdagen.
Vi hadde jo planer om å dra til Skansen på tirsdag, men det måtte vi jo avlyse.

På onsdagen hadde vi tenkt oss til Tekniska museet i Stockholm, for det er gratis på onsdager fra 17-20. Men vi hadde jo så lyst til å dra til Skansen akvariet også! Vi ville ikke skrinlegge alle planer bare fordi vi ikke hadde noen bil å kjøre med.

Kollektivtilbudet er utrolig bra i Stockholm, noe vi virkelig fikk testet ut. Vi dro inn, 8 stk (mannen min, jeg og 6 av barna). Først til Skansen-Akvariet som er utrolig bra! Barna elsket det! Vi hadde ikke tid å utforske hele Skansen, for vi ville også ha med oss Tekniska Museet.

Det gikk i tog, trikk og buss hele dagen og det gikk som smurt. Det var aldri mer enn 10 min å vente, som regel mindre.

På Skansen går vi igjennom buret til disse kule dyrene, og får hilst på dem på nært hold.
Mika tar på en slange.
Eskil tar på en Tarantella.
Levi på toget.

Mens vi var skikkelige turister, fikk vi melding om at bilen var ferdig fikset! Det var gode nyheter, ettersom man jo forbereder seg på det verste når det er noe med bilen. Da kunne vi senke skuldrene og vite at turen hjem neste dag kunne foregå som planlagt.

Teknisk Museum var kjempebra! Barna fikk utforsket både det ene og det andre. Det er masse spennende aktiviteter for barn der. De kan leke, kjenne på, lage, oppleve, prøve, hoppe, klatre og utforske. Jeg var tom for strøm da vi kom til Tekniska Museet, så ikke så mange bilder derfra dessverre.

Da vi skulle hente bilen dagen etter, på torsdagen, fikk vi melding om at den bilen vi eier, hadde dødd. Så for å gjøre en litt lang historie kort, skal vi nå kjøpe den bilen vi reiste til Stockholm med.

Vi hadde jo egentlig ikke tenkt å bruke feriepengene til å kjøpe ny bil, men derimot skyvedør ut til verandaen. Men bil må vi nesten ha, så får vi se hva vi får gjort med verandadøren etterhvert.

Det er fint å komme hjem, og nå har vi hele sommeren igjen til diverse prosjekter og andre småturer vi skal ta. Jeg har planer om å gå opp til preikestolen blant annet 🙂

Håper deres start på ferien har vært fin 🙂