Hvordan er det å ha hjemmeskole?

Jeg fikk et spørsmål om hvordan jeg synes det er å ha hjemmeskole. Det er veldig fint at dere stiller spørsmål, for da vet jeg hva dere lurer på. Selv hadde jeg 1000 spørsmål ang. hjemmeskole før jeg turte å prøve selv. Så spør i vei, så skal jeg svare.

Vi lager morsomt unvervisningsmatriell.

Noen fordeler med hjemmeskole:

Hjemmeskole er veldig fint. Det vil fungere ulikt for hver familie fordi hver familie er ulik.

Mindre stress: For oss, så tar det av for mye stress. Barna kan sove til de våkner. Noen barn våkner ikke så lett, og da slipper vi å hale og dra i dem og kjøre en trøtt unge til skolen. Istedenfor, våkner han når han er klar, får masse kos, mat og er opplagt til å sette igang med fag og lek.

Hjemmeskole er effektivt. En lærer har ikke mange minuttene til rådighet for hver elev om dagen. Jeg har hørt 4 min. er det han har tid til en til en.
I hjemmeundervisning har man mye mer tid til den ene. MYE mer.

Det er ikke så lett å få hull i f.eks. matte. Vi går ikke videre før alt er gjennomgått og forstått. Og det har vi tid til. Om vi trenger å bruke 2 uker på brøk, gjør vi det, trenger vi 4 uker, gjør vi det. Og føler man ikke for å jobbe med matte i det hele tatt en dag, nei – så gjør vi heller noe annet den dagen.

Frihet! Hjemmeskole gir mye mer frihet og fleksibilitet. Er det strandvær i mai, så drar vi på stranda istedenfor å sitte inne. Skolearbeid kan tross alt gjøres når som helst på dagen, og til og med ute.
Barna kan gå på do når de vil, slappe av når de trenger og herje når de trenger det. Vi kan gjør mer praktiske ting og være mer ute.

Kombinere. Vi kan kombinere flere fag på en gang. Dette gir en veldig naturlig læring. Vi kan lese om vulkaner på engelsk for eksempel.

Finn ut hva vi lurer på: Når vi lurer på noe, kan vi studere akkurat det. Finne svarene, undersøke, lese bøker. Vi trenger ikke bare bruke skolebøkene, de som er så heldige å få låne bøker fra skolen, men vi bruker storytel, biblioteket, bøker vi har, youtube og mennesker vi kjenner. Man lærer mye bedre det man faktisk selv lurer på og gidder å søke etter svare på.

Koselig: Det er koselig å ha barna hjemme. Vi koser mye, lillebror elsker å ha søsknene sine rundt seg, og jeg slipper å bruke mye tid på å kjøre og hente barna, som gjerne sluttet til ulik tid på skolen. Vi har en mye mer dynamisk dag og leker, lærer og koser og har det avslappende. Vi kan studere det vi er oppslukt av, uten avbrudd av friminutt. Vil de lese og finne ut om verdensrommet, så kan de holde på så lenge de bare vil. Ingen begrensning på det.

Individuelt opplegg: Du kan legge opp alt helt etter hva barnet ditt er interessert i, og hvordan barnet ditt er. Man må forholde seg til læreplanen såklart, men utover det, er det metodefrihet. Alle er jo ikke like interessert i det samme på samme tid, så her har vi stor fleksibilitet. Alle liker ikke å lese i bøker. Vi kan gjerne øve på gangetabellen hengende opp ned.

Jeg synes det er lettere å ha oversikten over hvordan barna ligger an i alle fag, når jeg selv står for oppfølgingen. Jeg vet også hva de synes er kult og jeg kan bruke det som et utgangspunkt i undervisningen. Er de glad i minecraft, kan jeg bruke det. Er de glad i å tegne, kan jeg bruke det.
Jeg kjenner barnas historie og jeg kan bruke den til å gjør dem mer nysgjerrig på andre ting. F,eks: «husker du da vi var på hytta og at trærne var så lave?».

Barna kan holde på mye med ting de elsker. Lete etter mark, bygge lego, tegne…
Alt i sitt tempo.

Vel, kommer jeg på mer, så skriver jeg om det. Men jeg har begrenset tid til å skrive, så jeg må videre med dagen!

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg motiverer barna og pirrer deres nysgjerrighet også, i en egen post. Så følg med!

Facebook
Instagram

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.