Læringsglede uten skole

Det er ikke bare bare å starte med hjemmeundervisning av barna. Jeg følte så utrolig godt for å ta de ut.
Men stadig vekk føler jeg at vi ikke får det til, at vi ikke gjør nok. Da blir jeg stresset
– Burde vi bare få dem inn i skolen igjen?
– Får de gjort nok her hjemme? Har de nok utvikling?

Men så er det bare det at jeg ser jo på barna at de har det så mye bedre nå. Alle sammen. De er gladere. Læringsgleden er tilbake. Og da tenker jeg etter på hvorfor vi i første omgang tok de ut av skolen. Når jeg gjør det, føler jeg godt og har ikke lyst til å sette dem inn igjen.

Det er også andre, generelle grunner, til hvorfor vi ikke vil sette dem i skolen igjen nå. som at de blir målt og vurdert fra tidlig alder, press fra jevnaldrende ang. oppførsel og påkledning, og vi ønsker friheten til å fordype seg i hva de vil, så lenge de vil – ikke følge en bestemt bok til en bestemt tid bare fordi hele klassen må det.

Det er også mer, men her var noen hovedtrekk.

Skole er ikke ensbetydene med læringsglede. Skolen dreper læringsgleden for mange.

De-schooling

Jeg har funnet ut at det største problemet ang. dette stresset ikke var barna. Det var meg, som har vært så bundet av «skoletenking» at jeg har blitt stresset.
De-schooling gjelder i aller høyeste grad mammaen i huset.
De-schooling betyr å ta fri fra skole-opplegg, fjerne seg fra det, gjøre seg fri, – for å kunne finne tilbake til læringsgleden.

I en slik periode sies det at barna må ha en måned de-schooling for hvert år de har gått på skolen. Så har man hatt 4 år i skolen, er de-schoolingsperioden 4 mnd. Sånn ca da.

Men jeg, har jo vært i systemet siden jeg selv begynte på skolen, så det har vært min fastgroddhet som har vært problemet.

I en periode der man de-schooler er det ikke slik at man ikke gjør noen ting. Det man kan gjøre er å se dokumentarer, spille spill, dra på museer, bake, lage ting, etc. Man legger vekk skolebøkene og bare gjør andre ting. Da vil læringslysten og læringsgleden komme av seg selv. Barn er naturlig nysgjerrige.

Og dessuten er barna forskjellige. Noen liker å forholde seg til skolebøkene, andre vil ikke se dem. Å kunne tilpasse for hvert barn er også noe av grunnen til at vi har hjemmeskole.

Fra kjedelig til kul tralle

Jeg har en tralle i stua der jeg hadde diverse skolebøker og hefter. Viktige saker, tenkte jeg. Men barna syntes ikke den tralla var så kul.

Jeg måtte tenke nytt, og ba Eskil plukke ut noen bøker fra bokhylla deres som han synes er kule. Den 2. boken han plukket ut, var ‘Topp 20 av det beste og værste av alt’.

Han begynte å se i den. Etter 10 min løp han og jeg tenkte at det var alt han gadd å lese i den. Men så kom han tilbake med telefonen min fordi han måtte google litt. Han holdt på med det i en halvtime, minst.

Jeg trenger ikke å pushe på med skolebøker, men bare følge med på hva de synes er gøy eller spennende og ta det derfra.

Tralla inneholder nå ting som er litt mer interessant for barna og som fremmer læringsglede!
Kule bøker og noen fine tegnebøker og arbeidsbøker.
Farger, spill, og diverse morsomme ting.
Noe hjemmelaget kule ting og regnesaker.

Den kjedelige tralla har nå blitt forvandlet til en kul tralle med kule bøker, spill, tegnebøker, kortstokker og noen praktiske oppgavebøker.

Skolebøkene er blitt lagt i et skap. Lett tilgjengelig for meg så jeg kan ta en kikk i dem av og til for å se hva vi burde være innom. Men mest av alt forholder jeg meg til kunnskapsløftet. Hvilke bøker vi bruker er ikke det viktigste.

Mika leser det han synes er kult

Mika på 6 er ikke så glad i å lese. I allefall ikke skoleboka vi låner. Den er han ikke interessert i. Men av og til leser han noe for meg, og da hører jeg at han er flink. Når lesing er meningsfylt for ham, går det helt fint. Dessuten leser han en god del bare gjennom å game.

Gutta spiller endel Minecraft. Og rett som det er spør Mika på 6 år hva noe betyr på engelsk. For han chatter også med andre og må skrive og lese ting på engelsk. Det går altså av seg selv.

Jeg spurte ham om han kunne noen engelske ord. Det kunne han ikke sa han. Men så fant vi ut at det kunne han jo likevel. Han bruker det jo når han spiller. Ord som gold, trade, game, come, diamond, dirt, close, jump, bed, build, og mange andre ord som han bare lærer fordi han bruker det når han har det kult.

.

Mer enn bare tralla

Vi har selvfølgelig bøker og spill overalt som vi også bruker. Eskil har laget et moro-rom som jeg vil vise dere etterhvert.

Eskil er en som liker å lage ting, så han skal få lage masse rart?.

Ha en morsom dag og uke videre!! Håper dere likte innlegget. De fleste vet ikke at hjemmeskole er en mulighet, så spre gjerne den informasjonen videre!
HER er siden til Norsk hjemmeundervisningforbund, som er fin og nyttig!

Følg oss på Instagram og Facebook for oppdateringer.

3 Comments:

  1. Takk for at du deler med oss. Mange bra tips. Selv har jeg en 3 klassing, en som begynner på skole til høsten (som jeg gruer meg) og en 3 åring .Har tenkt på hjemmeundervising men ikke ta dem ut av skolen.Men ingen skolebarn har sfo og det er deltids bhg plass så vi har egt mer tid en de fleste- Vi har hatt boklubb og matteklubb hjemme her men nå tenkte jeg og øke eller endre litt på det,kalle det hjemmeskole også la barna få være med på å bestemme hva vi skal gjøre .

  2. Bra innlegg!! Jeg er så enig med deg – skolen har virkelig det med å drepe læreglede.

    Og jeg kan skrive under på det med Minecraft også. De lærer utrolig mye språk av det – og ekstra bonus, i tilfelle du ikke vet det: det er masse engelske videoer om å spille Minecraft på youtube om de skulle trenge litt hacks og inspo… og plutselig lærer de å lytte og skjønne muntlig engelsk utfra konteksten også. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.